VITUT (HUMER): S’entén com la capacitat de sobresortit (ser el millor) i per tant de destacar en les accions.
INTEL·LECTUALISME MORAL: És la posició filosòfica defensada per Sòcrates, que considera que saber i virtut és el mateix. És la impossibilitat d’obrar malament.
HEDONISME: Teoria que identifica el bé moral amb el plaer. El màxim representat d’aquesta teoria és Epicur. Ser feliç és experimentar paler i aconseguir evitar el dolor.
EUDEMONISME: Teoria que identifica el bé moral amb la felicitat, es a dir, capacitat d’autorealització.
FELICITAT (ARISTÒTIL): Ser feliç és ser home en el sentit més ple de la paraula. Com a homes hem d’exercir la felicitat. Ser feliç s’identifica amb l’activitat intel·lectual.
VIRTUT MORAL (ARISTÒTIL): Terme mitjà entre dos extrems, l’un per excés i l’altre per defecte.
APATIA (ESTOICS): Pau interior, impertorbabilitat. Ser insensible a allò que passa al nostre voltant.
SIMPATIA: Concepte de Hume. Fa referència a la empatia. Capacitat de posar-se en el lloc de l’altre segons els utilitaristes.
UTILITARISME: Teoria ètica que té com a principi ètic universal arribar a la màxima felicitat per al màxim nombre de persones.
ARITMÈTICA DEL PLAER: Teoria de Benham que considera que el plaer es pot mesurar perquè tots són iguals en qualitat.
ÈTICA DEONTOLÒGICA: Teoria que considera que la moral s’ha de basar en un deure moral, es a dir, entén que la felicitat és subjectiva i que hi ha un vessant de la moral que pot exigir-se universalment. Es preocupa pel deure i les normes.
IMPERATIU HIPOTÈTIC: Obliga a les persones a aconseguir un fi. Si vols fer A fes B.
IMPERATIU CATEGÒRIC: Obliguen de forma universal i condiciona. Fes A.
DIGNITAT HUMANA: Els éssers humans són autònoms i han de ser tractats mútuament com un fi i no com un mitjà.
INTUICIONISME DELS VALORS: Els valors no es capten per mitjà de la raó dels sentits, sinó per mitjà d’una facultat anomenada intuïció emocional, que els capta a priori.
ÈTICA TELEOLÒGICA: Teoria que considera que la moral es basa en la felicitat i no en el deure.
0 comentarios:
Publicar un comentario